Umberto Eco
Cmentarz w Pradze
oprawa twarda
Cmentarz w Pradze
Chwilowo niedostępne
Tytuł oryginału: Il cimitero di Praga
Język oryginału: włoski
Przekład: Krzysztof Żaboklicki
Oprawa: twarda
Format: 150 x 240 mm
Formaty ebook: epub mobi
ISBN: 978-83-7392-359-1
Wydanie: I wydanie, październik 2011
Data wydania: listopad 2011
Ilość stron: 504
Umberto Eco
Cmentarz w Pradze
oprawa twarda
OPIS

Cmentarz w Pradze to powieść kryminalno-szpiegowska, której akcja rozgrywa się w XIX wieku. Umberto Eco przedstawia w niej genezę okrytych złą sławą tzw. Protokołów Mędrców Syjonu, które stanowiły dla Hitlera jedno ze źródeł jego obłąkańczej idei zagłady Żydów i były elementem nazistowskiej propagandy. Autor podkreśla, że oprócz głównego bohatera wszystkie postacie w książce są autentyczne. Cmentarz w Pradze ukazał się 30 lat po Imieniu róży - debiutanckiej powieści profesora semiotyki.
 


Recenzje
Data: 21 marca 2013
Autor: Adrianna Michalewska, recenzja z portalu zbrodniczesiostrzyczki.pl
Ocena:

Cmentarz w Pradze to lektura niespodzianka. Jak to zwykle u Eco, autor pisze o jednym a czytelnik odczytuje zupełnie co innego. Aby jednak nie zagłębiać się tutaj w powieści Eco, a tylko w przewidzianym limicie znaków zapewnić was, że warto tę książkę przeczytać skupię się na tym o czym ona faktycznie jest.

W Paryżu, czyli gdzieś w Europie Francuz, a może Włoch, myśliciel, a może ksiądz traci osobowość i budzi się w miejscu, w którym nie zasypiał.  Szuka swej tożsamości a my poznajemy świat, w którym przyszło mu żyć poprzez rozważania, który naród na naszym kontynencie defekuje najobrzydliwiej. Jest to o tyle zabawne, co zaskakujące, bo Protokoły Mędrców Syjonu, które mocno brzmią w tej powieści, to nic innego jak paszkwil jednego narodu na inny.

Ale pod pozorem rozmyślań kto chce przejąć władzę nad światem Cmentarz w Pradze to refleksja nad wyborami humanisty, przed którym świat zmienia się coraz szybciej i coraz bardziej dramatycznie.

Zanim dziewiętnasty i dwudziesty wiek przyniosły postmodernizm, dekonstrukcję i strukturalizm kultura miała określone miejsce w społeczności Europy. Ale gdy Eco napisał Apokaliptyków i przystosowanych, gdy wsadził obrazowy kij w mrowisko, gdy sam ustawił się po stronie tych, którzy uznali, że literatura to także komiks i to, co uznajemy masówkę, w gruncie rzeczy jest tak samo artystyczne, jak i elitarne, bo wszystko zależy jedynie od tego, jak bardzo jest to dostępne to sprawy się skomplikowały.

Cmentarz w Pradze to rozterki współczesnego humanisty, jaką iść drogą. W czasie, gdy profanum miesza się z sacrum a t-shirty z papieżem są elementem krajobrazu nie tylko ulic Watykanu, ale także wybiegów haute couture Eco niejako tłumaczy, dlaczego stworzył Imię róży, Wahadło Faulcaulta i Baudolino. I choć profesor Maria Janion nie podziela jego zdania, ja bardzo się cieszę, że za pisanie powieści z kręgu literatury popularnej zabierają się fachowcy, którzy nie tylko kroniki policyjne, ale historię, filozofię, kulturę antyczną, językoznawstwo i wiele innych dziedzin nauki znają od podszewki.

A czy jest tu sensacja? Oczywiście. Jeśli ktoś nie dopatruje się niczego sensacyjnego w tajemnym działaniu wiadomo kogo aby zniszczyć chrześcijan i przejąć władzę nad światem, to zupełnie nie wiem, jaki typ sensacji można takiej osobie zaproponować.

Dla pozostałych Cmentarz w Pradze będzie niezłą zabawą.

  • O AUTORZE
  • O AUTORZE
Umberto Eco
Umberto Eco (ur. 1932, zm. 2016), jeden z najsłynniejszych naukowców i pisarzy XX wieku, pochodził z położonej w Piemoncie Alessandrii. Region ten jest położony przy granicy...
  • INNE AUTORA
  • INNE KSIĄŻKI AUTORA
Chwilowo niedostępne
Chwilowo niedostępne
Chwilowo niedostępne
  • Z TĄ KSIĄŻKĄ ZAMAWIANO ROWNIEŻ
  • Z TĄ KSIĄŻKĄ ZAMAWIANO ROWNIEŻ
Chwilowo niedostępne
Chwilowo niedostępne
Chwilowo niedostępne
  • POLECANE KSIĄŻKI
  • POLECANE KSIĄŻKI
}
}
}
}
}
}
}
}
}
}
Copyright © by NSB 2007-2015
Wykonanie: YELLOWTEAM.PL

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.